Följ oss på Facebook

grodor

Träning/Hälsa: Lisa Ericson – Workout

Publicerat 2016-09-21

Bra konditionsträning för dig med begränsad rörlighet

Det är inte helt enkelt att hitta en bra träningsform som fungerar när man har någon form av funktionsnedsättning. Det finns inte alltid någon handikappidrott som känns rolig där man bor och ibland kan det vara svårt att ta sig till ett gym om det inte är anpassat för personer i rullstol.
Fysisk aktivitet är väldigt viktigt för de flesta, särskilt om man har en begränsad rörlighet eftersom det annars är lätt att gå upp i vikt vilket begränsar rörigheten ännu mer.
Det är också viktigt att röra på sig eftersom det får oss att orka mer, minskar stress och vid hård träning frigörs endorfiner som får oss att må bra och känna glädje.

Personer som kan gå har lättare att få upp en hög puls än de som sitter i rullstol eftersom de kan använda de stora muskelgrupperna i benen vilket gör att förbränningen ökar lättare.
Men det finns bra träning för personer med begränsad rörlighet också och Lisa Ericsson som sitter i rullstol efter en olycka har skapat en aerobics video på 60 minuter som fungerar utmärkt för dig i rullstol. Det är träningsform som hon kallar för S.M.A.R.T. som står för Seated Movement Aerobic & Resistive Training.

Sedan Lisa utvecklade S.M.A.R.T har hon rest runt i världen för att lära ut metoden och det är många som vill lära sig och ta del av den. Lisa bor nu mer i Johannesburg och där är hennes träningsprogram väldigt efterfrågad och hon har utbildat studenter på Universitetet Johannesburg i sittande aerobics.

För mer information om Lisa kolla in hennes hemsida: Seatedaerobics

Här kan du testa Lisas aerobics program

Text: Felicia Sparrström

Svara

Du behöver vara inloggad för att skriva en kommentar.