Följ oss på Facebook

Lycka

Träning/Hälsa: Mindfulness

Publicerat 2016-10-14

Forskning visar att 8 veckors övning i mindfulness har goda effekter på både stressrelaterade besvär och för att förebygga återfall vid återkommande depressioner.

Vi lever i en väldigt stressig värld där vi ofta glömmer bort nuet och istället fokuserar på allt vi ska göra eller saker vi har gjort. Det gör att vi lätt glömmer att livet faktiskt är här och nu.

För att lära sig att leva mer i nuet och att varva ner så är det väldigt bra att använda sig av mindfulness.
Mindfulness handlar om sinnesnärvaro och att vi genom vår sinnesnärvaro ska kunna bli friare att välja hur vi agerar på det som händer i våra tankar, känslor och kroppar.

Att använda sig av mindfulness är inget nytt utan det har funnits i över 2500 år och är en av grunderna i den buddistiska filosofin.
Nu används mindfulness även mycket i västvärlden och inom hälso- och sjukvård. Forskning visar att 8 veckors mindfulnessträning har goda effekter på både stressrelaterade besvär och för att förebygga återfall vid återkommande depressioner.

Du behöver endast ägna dig åt mindfulness några minuter om dagen för att få effekt och du kan välja att lyssna på en mindfulness övning som till exempel en kroppsscanning som i videon nedan. Eller så sätter du dig och blundar och lyssnar på alla ljuden du hör just nu. Du kan också utöva mindfulness genom att räkna dina andetag och samtidigt blunda eller hålla ögonen öppna om du hellre vill det. Det handlar bara om att på olika vis bli medveten om hur det känns just nu både i kropp och sinne.

Källa: Mindfulness

Text: Felicia Sparrström

Svara

Du behöver vara inloggad för att skriva en kommentar.