Följ oss på Facebook

dans

Träning/Hälsa: Alla kan dansa!

Publicerat 2016-10-31

Dans har en frigörande effekt på oss som kan minska både ångest, oro och stress.

Dans är något som vi alla kan utföra på vårt eget vis oavsett fysisk funktion eller hur bra taktkänsla vi har och det är bevisat att den som ägnar sig åt dans minst två gånger i veckan får minskad ångest och känner sig mindre stressad.

Här en lista på en del av dansens effekt:

  • stimulerar social kontakt
  • minskar känslan av utanförskap
  • skapar sammanhang och är meningsskapande
  • sätter igång en kreativ process
  • bearbetar såväl fysiska spänningar som psykiska konflikter
  • är en ickeverbal kommunikationsform
  • etablerar en integrerande känsla av kropp och känslor och förstärker betydelsen av en balans mellan kropp och känslor för vårt välbefinnande.
  • etablerar en avspänning; kroppsligt och själsligt
  • förstärker förmågan att våga uttrycka sig och sätta gränser
  • är en tvärvetenskaplig process som samtidigt stimulerar fysiologiska, psykologiska och konstnärliga processer.
  • är en metod som bidrar till en medveten närvaro i kroppen, en ökad upplevelse av acceptans och en förbättrad självkänsla, det vill säga tron på sig själv och den egna förmågan.

Om du är intresserad av att testa dans så finns det många olika danskompanier i Sverige där alla är välkomna och ett av de ställena är Twisted feet i Göteborg, de har anpassade lokaler och alla är välkomna oavsett förkunskap, fysisk funktion eller ålder. De olika gymmen i landet har också ofta olika dansklasser så som Bodyjam och Zumba.

Vem vet kanske är dans något för dig?

improvisationsdans

Text: Felicia Sparrström

Svara

Du behöver vara inloggad för att skriva en kommentar.