Följ oss på Facebook

Regn

Tips: 10 Tips för att minska vintertrötthet

Publicerat 2016-11-30

Ungefär hälften av Sveriges befolkning påverkas på något sätt av årstidernas växlingar.

Vintertrötthet kallas också Sub-SAD, en lindrigare form av SAD (Seasonal Affective Disorder) eller vinterdepression. Det uppträder oftast under de mörkare perioderna under året mellan September och Mars. Vintertrötthet är ett vanligt problem i de nordiska länderna som under vinterhalvåret har mycket lite soljus. Sömnkvaliteten försämras av bristen på ljus.

 

Här är en lista på tio saker du kan göra hemma eller under din dagliga rutin som kan hjälpa till att minska eran vintertrötthet:

 

1. Få din dagliga dos av solljus
Jag vet att det låter svårt men försök och dra dig ur sängen lite tidigt varje dag, ta en promenad, cykla, det är upp till dig. Om du inte kan gå ut på morgonen (eller om det fortfarande är mörkt när du vaknar), gör en insats för att ta en lunchrast och sitta utanför lite under dagen. Den extra tid i solen eller i ljus iallafall (även om det är kallt ute!) Kommer att göra underverk för din mentala välbefinnande.

2. Träna
Få upp din puls och svettas är ett säkert sätt att höja serotonin och endorfin nivåer – detta kommer att vara särskilt fördelaktigt om man gör det på morgonen.

3. Ät livsmedel som innehåller Tryptofan.
Många som lider av säsongsbunden depression erfarenhet minskade nivåer av serotonin, hjärnans signalsubstans. Tryptofan är en aminosyra känd för att vara en föregångare av serotonin, så äter du livsmedel som innehåller det kan du öka kroppens produktion av serotonin, vilket gör att du mår bättre. Spenat, bananer, skaldjur och äggvita är rika på Tryptofan.

4. Skär ner på stimulantia som koffein, alkohol och kolhydrater.
De kan få dig att må bättre på kort sikt, but with every high comes a low, och dessa kan leda till humörsvängningar som kan fördjupa din depression. Nu menar jag inte att du skall sluta helt, utan vet du med dig att du dricker väldigt mycket kaffe tex så borde du skära ner på det.

5.  Fyll ditt hem med ljus.
Dra bort gardinerna och låt ljuset strålar in (jag vet att det kan vara riktigt mörkt även dag tid) men se till att  passa på den dag solen är framme. Eller tänd en massa härliga doft ljus.

6. Pyssla
Om du inte är pyssel typen som jag och inte riktigt vet vad du skall göra, så finns det en massa tips på nätet om en massa roliga pyssel grejer.

7. Använd eteriska oljor
Eteriska oljor kan vara kraftfulla humör-lyftare. Jasmin-olja har en stor anti-depressiv inverkan som stimulerar beta-aktivitet hjärnan och kan få dig att känna eufori. Citronsyra-oljor som citron kan också stimulera det autonoma nervsystemet och har en liknande effekt.

8. Värmande färger
Ha på dig och omge dig med varma färger. Gul, orange och röd är färger som kan stimulera ditt humör avsevärt!

9. Prova något nytt.
Anmäl dig i en kurs som intresserar dig – oavsett om det är yoga, fotografering, matlagning, you name it! Det kommer att ge dig något att se fram emot och ta dig bort de dystra vinterdagar.

 10. Skratta högt!
Skratt är den bästa medicinen – det kan låta enkelt, men det är så sant! Skratt stimulerar endorfiner ungefär som motion. Ta dig tid att titta på din favorit serie eller hyr en komedi och tillåt dig att skratta högt. Det är det enklaste och mest effektiva sättet att göra dig själv att må bättre!


Text:
Linda Calderon
Källa: Livsanada

Svara

Du behöver vara inloggad för att skriva en kommentar.