Följ oss på Facebook

Artikel: Funktionsnedsättning inte ett hinder för utbildning

Publicerat 2016-12-22

Ofta behöver även yrkesläraren involveras för att, vi tillsammans med deltagaren, jobba fram anpassningen.

Skolan ska vara till för alla och den ska anpassas efter individen, men ser verkligheten verkligen ut så? Det sägs att elever som inte har möjlighet att plugga heltid ska få möjlighet att plugga deltid vid behov. Men vad jag har förstått av vänner och bekanta som har fått en så kallad anpassad skolgång så har det inte riktigt fungerat ändå. I många fall har det blivit så att de har fått läsa varannan kurs vilket gör att det 50% av tiden blir heltid och 50% av tiden blir det inte någonting alls. Det kanske är en lösning som fungerar för vissa men för lång långt i från alla. Jag vet också de som har rätt till olika insatser som t.e.x anteckningsstöd, muntliga tentor, ljudböcker och rätt till extra handledning inte har fått, detta eftersom skolan säger att de inte har möjlighet att ge det. Det gör att personer som hade kunnat klara av skolan med rätt hjälp faktiskt inte klarar av det eftersom de inte får den hjälpen de har rätt till. Men detta verkar inte vara ett problem på yrkesutbildningen i Övertorneå.

Dennis Hallberg från Arvidsjaur studerar till servitör och trivs bra på Utbildning Nord. Intresset för mat och chansen att få arbete på hemorten, där besöknäringen är välutvecklad bl.a. med många internationella besökare, lockade till yrkesvalet. Dennis berättar att han inte alltid haft så bra erfarenheter av skolgång och att han av den anledningen avbröt gymnasiestudierna.

– Jag har ADD och det gör att jag kan ha svårt att koncentrera mig i vissa lägen. Här fungerar det bra då jag får stöd av Carin. Hon hjälper mig med studieteknik och jag får stöd när jag ska skriva någon uppsats.

Fortsätt läsa här…

Text: Felicia Sparrström

Svara

Du behöver vara inloggad för att skriva en kommentar.