Följ oss på Facebook

heartbeat

Träning/Hälsa: Fysisk aktivitet vid stress och depression.

Publicerat 2017-01-25

Ny forskning visar även att fysisk aktivitet kan fungera som medicin för hjärnan vid både stressrelaterade symtom och vid depression

Det är sedan länge känt att fysisk aktivitet är bra för oss och att vi allt som oftast mår bättre om vi rör på regelbundet. Men ny forskning visar även att fysisk aktivitet kan fungera som medicin för hjärnan vid både stressrelaterade symtom och depression.

Motion hjälper inte alla att blir av med sin depression eller med sina stressrelaterade problem men jag är säker på att det kan hjälpa flertalet och kanske i alla fall vara en del i att bli av med sina problem.

Anders Hansen överläkare i psykiatri säger att trettio minuter konditionsträning tre gånger i veckan kan göra underverk. Lyssna på reportaget med Anders Hansen här…

”Motion och träning kan hjälpa mot ångest, oro, sömnbesvär, nedstämdhet, depression och stress. En undersökning av deprimerade människor visade att de i gruppen som enbart hade ordinerats motion tillfrisknade lika snabbt som de som fick psykofarmaka.” Vårdguiden

Som jag har skrivit tidigare så kan det ibland vara lite svårt att få upp en hög puls om man har en begränsad rörlighet, men här har jag hittat två bra träningsvideos och har testat flera av övningarna och tycker dem är bra!

 

Den första övningen i den här videon har jag provat och jag tycker den är väldigt bra och den kräver inte heller att man full bålstabilitet.

 

Text: Felicia Sparrström

Svara

Du behöver vara inloggad för att skriva en kommentar.