Följ oss på Facebook

Anna Spinn

Artikel: Anna Bergström – konstnärligledare för SpinnUnga

Publicerat 2017-06-28

Danskompaniet Spinn är ett internationellt danskompani för dansare med och utan funktionsvariationer och Anna Bergström är konstnärligledare för deras ungdomskompani SpinnUnga som hon var med och startade för tre år sedan.

– Jag fick höra talas om Danskompaniet Spinn när jag bodde i England och gick min dansutbildning och parallellt var dansare i Candocos ungdomskompani som är det första danskompaniet i världen för dansare både med och utan funktionsvariationer.

– För mig har det alltid varit helt naturligt att träffa och jobba med personer med olika funktionsuppsättningar och det kändes spännande ur ett konstnärligt perspektiv att få jobba med olika kroppar som jag fick med Candoco.

19512056_10155718448058968_1087458180_n[2]– Under min utbildning i England fick jag en reumatisk sjukdom och om jag inte hade haft Candoco så hade jag antagligen inte fortsatt med dansen. Men tack vare att de var så stöttande och förstående så kunde jag fortsätta dansa och jag slutförde min utbildning trots att det var väldigt tufft.

– Via Candoco fick jag höra talas om Spinn och eftersom jag hade börjat fundera på att flytta tillbaka till Sverige så kontaktade Veera Suvalo Grimberg som är Spinns grundare. Jag berättade för henne om mig och min bakgrund.
Veera blev nyfiken på mig så när jag efter några år i London bestämde mig för att flytta tillbaka till Sverige började vi samarbeta.
Det var inte ett helt lätt val att flytta tillbaka till Sverige eftersom jag efter min utbildning hade fått ännu mer jobb med Candoco, men jag bara blev sjukare i London och hade därför inte så mycket val.

– Från börjande fick jag enstaka uppdrag av Veera men efter ett tag fick jag vara med i deras nya projekt och starta ungdomskompaniet SpinnUnga som Spinn startade ihop med Studieförbundet Bilda Sydväst. Det var jag och Jenny Sandgren Wahlström som initierade arbetet med SpinnUnga och SpinnVäxa utifrån en förstudie som jag och Spinn gjort ihop med kultur i väst. Första året var ett år av pilotarbete och efter de året fick vi pengar från Arvsfonden för att kunna fortsätta.

– I början av projektet gick det lite trögt och mycket var försöksmoment för att se hur det skulle kunna fungera. Ganska snart märkte vi att det är jättesvårt att göra detta som ett ungdomskompani för ungdomar både med och utan funktionsvariationer. Vi lever fortfarande i ett väldigt segregerat samhälle och det var många i högstadieåldern som blev helt överväldigade bara av att vara i samma rum som personer med olika funktionsuppsättningar. Därför var rekryteringen väldigt tuff i början och det var svårt att få unga dansare till SpinnUnga. Därför kände vi att vi behövde ha med vuxna, mogna personer som hade ett intresse av andra personer och ett konstnärligt intresse av att jobba med olika kroppar och med varandra.

– Det gick lite trögt i början men vi har växt fort och vi har tillsammans med Studieförbundet Bilda Sydväst även kunnat starta fler dansgrupper som vi kallar SpinnVäxa.

– Vi blir hela tiden större, men vi behöver bli ännu större och ännu mer tillgängliga även för dem med mer komplexa funktionsvariationer. Vi önskar också att våra grupper skulle vara ännu mer blandade med både personer med och utan funktionsvariationer – särskilt i våra tonårsgrupper där det just nu mest är personer med funktionsvariat19512622_10155718469123968_1527009584_n[1]ioner.

– Förutom våra dansgrupper så har vi en uppsökande och kunskapsspridande verksamheten där vi gör mycket opinionsbildande och kulturpolitiskt arbete med fokus på mänskliga rättigheter där vårt arbete spänner från gräsrotsarbetet med barn, unga och vuxna till kunskapsspridning och politisk påverkan.

– Vi hoppas att vår verksamhet ska vara med och bidra till att fler ska kunna och känna sig bekväma att jobba med människor som har olika funktionsuppsättningar. För när det gäller det pedagoger i landet så är det många som uttrycker att de inte har verktyg och därför känner viss oro inför målgruppen.

– Det finns ju inte heller riktigt någon liknande verksamhet som Spinn i Sverige och vi jobbar för att dansen som konstform ska utvecklas och att scenkonsten i stort ska representera de samhället vi lever i och med de människor vi delar de här samhället med.

– Jag hoppas också att om vi inom scenkonsten jobbar med inkludering att det ska få ringar på vattnet och att det ska bidra till ett mer inkluderande samhälle i stort. Om vi visar på att det är möjligt att jobba ihop trots att vi är olika och har våra olikheter så kanske fler i samhället känner och tror att de också kan göra så inom sina områden

Vad är det bästa med Spinn?
– Att jobba med visionen att mötas på lika villkor och jobba med konst och mänskliga rättigheter sammanflätat i praktiken och faktiskt göra det på golvet. Men också att utveckla konstformen dans som i sig är konstartsutvecklande eftersom man måste jobba på nya sätt och göra nya val.

 

Foto: 1 Beata Rydén. 2 Jenny Sandgren Wahlström
Text: Felicia Sparrström

 

Svara

Du behöver vara inloggad för att skriva en kommentar.