Följ oss på Facebook

ka%cc%88rlek

hälsa: Hantera stress

Publicerat 2017-10-06

Att förändra något som inte känns bra kan vara svårt men det är inte omöjligt och det kan vara värt arbetet

Vi alla upplever stress eller oro någon gång och viss stress och oro kan till och med vara bra. Om vi aldrig känner oss stressade så kan det vara svårt att känna ett driv och det blir lätt att vi kör på i samma hjulspår. Stress kan alltså få oss att prestera och att ta oss till nästa nivå. Men för mycket stress är inte bra och det kan få oss att prestera sämre och långvarig stress kan rent av vara skadlig för oss.

När man varit stressad under lång tid så kan det vara svårt att identifiera stressen eftersom det då blir ett normalläge. Men kanske känner du att något inte känns bra och då kan det vara dags att se över sin livssituation.

Stress kan visa sig på många olika vis men här kommer några symtom som kan tyda på långvarig stress:
1 Du känner dig spänd i axlar och nacke.
2 Du har svårt att koppla av och måste alltid hålla på med något så som sociala medier, prata i telefon eller att vara i konstant rörelse.
3 När du försöker koppla av och göra en sak i taget så som att kolla på en film så blir du rastlös och du gör flera saker samtidigt som gör att du inte kan hänga med i filmen.
4  Du får ångest över att bara vara hemma för att ta hand om dig själv.
5 Du känner att du konstant måste prestera för att du ska må bra.
6 Du är impulsiv och går på första tanken eller känslan som dyker upp.
7 Du har svårt att tanka på ditt förnuft och det är känslorna som styr ditt liv.
8 Du vet vad du egentligen behöver göra för att må bättre men på grund av dina känslor så klarar du inte av att göra de förändringar som krävs.
9 Du blir lätt irriterad.
10 Du har svårt att koncentrera dig.
11 Du är ofta ledsen eller känner ångest.
12 Du har svårt att sova.

Känner du igen några eller kanske många av dessa symtom? I så fall är det kanske dags att se över hur du kan förändra ditt liv.
Om man kört på på samma vis under lång tid så kan det vara svårt att göra en förändring. Hjärnan är lat och vill gärna köra på i samma spår eftersom det krävs minst energi och är lättast. Men det går att göra förändringar om en håller ut och inte ger upp. Du måste vara envis och låta hjärnan lära om tills den en dag med lätthet har lärt sig den nya vägen.
Från början kan en förändring kännas som omöjlig och det kan ge dig mycket ångest eftersom din kropp och hjärna är van vid att göra något annat. Men om du fortsätter trots jobbiga känslor så kommer det tillslut bli bättre.

Här är en lista på saker som kan hjälpa vid långvarig stress:
1 öva på att göra en sak i taget. Kollar du på film lägg då undan telefonen och fokusera bara på filmen.
2 När du åker buss eller spårvagn ta då inte upp mobilen utan se dig istället om kring i din omgivning och beskriv allt du ser tyst för dig själv.
3 Tänk på din andning. Öva på att andas med magen eftersom det får dig att koppla av. Är detta svårt för dig avsätt tio minuter om dagen där du ligger i soffan och andas djupt. Det kan vara lättare om du lägger händerna på magen och då ska du känna hur magen expanderar vid inandning och sjunker ihop när du andas ut.
4 Stanna upp några gånger om dagen, ta några djupa andetag och försök känna vilken känsla du känner just nu. Att förstå dina känslor kan hjälpa dig att agera på ett mer långsiktigt vis.
5 Tänk efter före du agerar. Om en kompis hör av sig och frågar om ni ska ses svara då inte automatiskt ja utan ta några djupa andetag och fundera först på om du orkar. Du kan också säga att du måste fundera och att du återkommer och om du inte orkar så är du inte tråkig. Du kommer först i ditt liv och du måste ta hand om dig själv.
6 Hitta aktiviteter som bara är för dig och som inte handlar om att prestera. Det finns många olika saker man kan göra men några tips är: Kolla på film, läsa en bok, Mandala, klappa katten eller dricka te.
7 Sätt gränser. Ingen kommer tacka dig den dagen du inte orkar mer.
8 Var här och nu. Är du på jobbet, skolan eller med en kompis fokusera på det och försök släppa annat. Tänk på att även lägga bort mobilen vid dessa tillfällen för att få ut mer av det du faktiskt gör i stunden. Dina kompisar kommer också uppskatta att du fokuserar på dem och inte på sociala medier när ni umgås.

Tänk på att en förändring tar tid och har du under många år haft ett beteende som du vill förändra så kommer det ta tid, men det går att förändra sitt liv och det är värt det.

blad vatten

En fortsättning på hur man kan hantera stress kommer i ett annat inlägg.

Mittfunktionshinder logga

 

Text: Felicia Sparrström

Svara

Du behöver vara inloggad för att skriva en kommentar.