Följ oss på Facebook

sitt jympa

Träning/Hälsa: Aerobics övningar

Publicerat 2017-10-30

Bra träning att göra hemma för dig som sitter

Nu när det börjar bli kallt ute så kan det vara svårare att ta sig till gymmet eller att ta sig ut för att rulla. Men att röra på sig är viktigt alla månader om året, särskilt för oss i rullstol. Regelbunden träning kan hjälpa oss att få mer energi och orka mer under dagen. Regelbunden träning kan också bidra till att vi sover bättre på nätterna och därför känner oss piggare på dagen.
Med hjälp av rörelse ökar du också blodcirkulationen i hela kroppen och rörelse hjälper till att minska svullnad som man ofta drabbas av när man sitter stilla mycket. Det är viktigt att försöka motverka svullnad eftersom det i kan orsaka blodproppar.
Träning är också viktigt för att vi ska kunna vara så självständiga som möjligt. Starka muskler i de musklerna vi kan använda behövs för att vi ska kunna göra förflyttningar så smidigt som möjligt och en bra kondition är bra för att vi ska klara av den där backen till affären. Regelbunden träning i kombination med bra mat hjälper oss också att hålla en bra och hälsosam vikt vilket är viktigt för att minska slitage och för att öka självständigheten.

Det passar inte alla att gå på gym, ta sig till simhallen eller att vara med i en lagidrott. Men det finns många sätt att röra sig på och här kommer ett tips på ett träningsprogram som du kan göra hemma och som inte kräver några redskap.

Text: Felicia Sparrström

Svara

Du behöver vara inloggad för att skriva en kommentar.