Följ oss på Facebook

Reportageserie: En anhörig berättar

Publicerat 2017-11-15

Linda Wik driver en redovisningsbyrå och hennes man ett åkeri i Kungsbacka strax utanför Göteborg. Som egen företagare är hon van vid i att ta tag i saker själv och gillar att vara med och påverka. Sedan 2011 är hon god man för sin storasyster Nettan som är utvecklingsstörd.  Nettan har assistans 24 timmar om dygnet förutom då hon är på daglig verksamhet.

Vad har du för erfarenhet av bolag som erbjuder personlig assistans?
– Innan min syster och jag valde Livsanda testade vi både kommunen och ett annat bolag. Kommunen var alldeles för fyrkantiga för oss. Assistenterna fick till exempel inte bjuda hem Nettan till sig och dessutom fick vi inte välja vilka assistenter vi ville ha. Allt var krångligt och byråkratiskt.

Hur hittade ni Livsanda?
– Det var faktiskt när deras grundare Maja Koppfeldt blev vald till Årets företagare* i Göteborg år 2010. Det måste vara ett bra företag tänkte jag som egenföretagare.

Vad är det som fungerar så bra med Livsanda?
– De hjälper till med precis så mycket man vill att de ska göra. Behöver jag hjälp med någon blankett till exempel får jag det, men vill jag sköta det själv går det också bra. De finns där som ett stöd och löser allt utan att lägga sig i. Sedan har Nettan fantastiska assistenter vilket självklart underlättar.

Tar ni mycket hjälp av Livsanda?
– Nej, faktiskt inte utan vi sköter oss mycket själva. Trots det känner de på kontoret alltid igen oss, vet vad vi heter och vad vi gör när vi träffas till exempel på deras julfest. De missar aldrig en födelsedag utan uppmärksammar på ett eller annat sätt – de bryr sig helt enkelt!

Hur upplever Nettan integriteten när hon alltid har personliga assistenter i sitt hem?
– Det är inga problem. Nettan har en trerumslägenhet så det finns plats för eget rum för assistenterna. Gränsen för hur personlig man vill bli är ju självklart individuell. För oss har assistenterna blivit som en familj vilket vi verkligen uppskattar. Men de här gränserna känner en bra personlig assistent av.

Hur tänker du om framtiden?
– Nettan fick rätt till assistans 2008. Innan dess bodde hon på gruppboende. Det var jättebra personal, men besparingar och neddragningar gjorde att de inte hade så mycket tid med de boende så Nettan kunde bli sittande på sitt rum. Därför är min stora skräck att Försäkringskassan skulle dra in assistansen och hon skulle hamna i en vardag som jag själv anser vara mer ”förvaring” än livskvalitet. I dag gör Nettan massor av saker – reser, badar och rider vilket ger henne livsglädje.

 * I motiveringen till utmärkelsen står det bland annat att Maja Koppfeldt är en riktig entreprenör som gått hela vägen från idé till livskraftigt företag där empati och affärsnytta går hand i hand.

Text: Anders Englund
Foto: 
Therese, Björkbacke Fotografi

Svara

Du behöver vara inloggad för att skriva en kommentar.