Följ oss på Facebook

CP = Creating Possibilities: Bostadsanpassning är busenkelt, eller?!

Publicerat 2018-10-24

Äntligen kan vi börja processen att söka bostadsanpassning. Men varför göra det enkelt när man kan krångla till det?

Som vi skrev i förra inlägget så behövde vi prata med en arbetsterapeut som kan intyga att behovet av anpassningar finns. Att få tag i en arbetsterapeut visade sig vara lättare sagt än gjort. Men kan man inte få hjälp av arbetsterapeuten på habiliteringen, tänker säkert någon nu. Tyvärr är det inte så enkelt.

Det visade sig att habiliteringen inte tar hand om den här typen av frågor.
Så vi fick vända oss till primärvården. I kommunen där vi ska bo finns det flera olika ställen som har arbetsterapeuter, så det var ”bara” att välja. Till slut lyckades vi få tag i en arbetsterapeut som kunde komma ut till vår lägenhet för att utvärdera och undersöka våra behov.

Anpassningar är sådant som görs i själva lägenheten t.ex. en ramp eller ett höj – och sänkbart kök och det är kommunen som har hand om det. Ett hjälpmedel är mer personligt, till exempel en duschbrits och liftar och det bestäms i samråd med arbetsterapeut och hjälpmedelscentralen.

De anpassningar vi behöver är:

  • ett stort altandäck med tillhörande ramp både på fram- och baksida istället för gräsmatta, där vi kan rulla ut lätt och vara ute hela året om vi vill.
  • Liftsystem så att framförallt Josefine kan förflytta sig till sängen och olika hjälpmedel.
  • Höj- och sänkbart kök så att Andrew kan laga mat
  • Höj- och sänkbart handfat i badrummet
  • Vägghängd duschbrits så att vi båda två kan duscha.

Efter detta möte skriver arbetsterapeuten varsitt intyg till oss där våra individuella behov var beskrivna. Dessa skickades tillsammans med ansökan om bostadsanpassning vidare till kommunen som är de som tar beslut om vad vi får för anpassningar.

När ansökan kommit in till kommunen gjorde de ett besök tillsammans med oss i lägenheten för att se om det vi skrivit i ansökan överensstämmer med hur det faktiskt ser ut. De tittade också på hur man praktiskt ska lösa de behov vi har. Vi behövde även hyresvärdens godkännande innan några anpassningar kunde göras.

När kommunen gjort sin bedömning och vi fått klartecken från hyresvärden skickade de beslutet till oss. Allt gick igenom, även om vissa saker inte blev helt så som vi tänkt från början. Det var nog tur, eftersom det var svårt att hitta de bästa lösningarna direkt. Men mer om detta senare. Kommunens handläggning av vårt ärende gick väldigt snabbt när de väl fått in alla papper.

När kommunen handlagt och gett oss beslutet var det dags att begära offerter från olika företag så att kommunen kan ta ställning till vilket kostnadsförslag som de går med på. Men det är i slutändan vi som bestämmer vilket företag som vi vill anlita, även om vi eventuellt vill ha hjälp av en dyrare entreprenör än vad kommunen ger medel för. Då får vi i så fall stå för mellanskillnaden. Tyvärr hade det då hunnit bli juli och semestertider, vilket gjorde att denna delen i processen drog ut på tiden.

I nästa inlägg kommer du att få läsa om själva starten av arbetet.

Svara

Du behöver vara inloggad för att skriva en kommentar.