Följ oss på Facebook

Muskler

Publicerat 4 april, 2018

Ett lättare liv med en stark mage

I hela mitt liv så har jag kompenserat att jag är förlamad från midjan och ner med hjälp av mina armar och axlar.
Folk har sagt till mig att jag borde ha jättestarka magmuskler och att jag måste använda mig av dem mycket via alla förflyttningar, men nej. All kompensation har jag gjort med mina armar, vilket kanske förklara att jag ändå har rätt vältränade armar trots ingen extrem träning från min sida.

Men för kanske två månader sedan fick jag tipset av en instruktör att när jag gör dips spänna magen för att kunna göra dem snabbare, vilket krävdes för att jag skulle hinna med i en låt under pass som vi pratade om.
Det kanske låter konstigt men jag hade aldrig tidigare testat att göra dips och samtidigt spänna magen, men jag testade och märkte då att det gick mycket lättare.
V30007242_10155531638062406_1412120227_nid dips lyfter man överkroppen eller hela kroppen med hjälp av armarna låsta mot revbenen för att komma åt Triceps. Dips är alltså en ganska tung övning, men det gick betydligt mycket lättare när jag samtidigt spände magen.

Sedan denna upptäckt har jag aktivt tänkt på att spänna magen i samband med alla förflyttningar, det har gjort att alla förflyttningar är så mycket lättare och jag känner mig mycket smidigare trots att jag inte är smalast längre.

Jag har liksom också lärt mig att hitta magmusklerna och att använda dem automatiskt vilket jag inte trodde var möjligt. Men sedan jag började att aktivt spänna magen vid förflyttningar så använder jag den nu automatiskt.
Den senaste tiden tack vare detta så har jag börjat koppla på magen när jag kör min rullstol också och det har gjort att det är mycket lättare att köra i uppförsbackar och nu känns som att jag flyger upp för backarna.
Jag har även märkt att jag kan koppla på magen på ett helt annat vis även när jag tränar nu och när jag körde Bodycombat i veckan så kunde jag koppla på magen under nästan hela passet och då även sneda magmuskler ganska långt ner som jag inte trodde att jag hade.

Så nu när jag aktivt, medvetet och automatiskt har tränat hela magen under kanske två månader så känner jag mig så mycket mer stabil och min kontroll över kroppen har ökat eftersom det känns som det känns som att jag plötsligt fått tillbaka funktion som jag alltid trott att jag inte haft. Jag känner mig också på något vis mer hel eftersom jag kan använda betydligt mycket mer av kroppen. Min vardag har också blivit så mycket lättare! Så ni som kan börja med att testa att koppla på magen vid alla förflyttningar och försök använda den när ni kör er stol vid tex uppförsbackar och se om det blir någon skillnad för er.

 

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*