Följ oss på Facebook

header-blogg-1
läger

Vem tar ansvar?

Publicerat 18 maj, 2018

Vem tar ansvar för de otillgängliga gymmen och bemötandet?!

Jag är egentligen inte en person som brukar klaga på tillgängligheten, men nu kan jag inte vara tyst och jag undrar vem som tar ansvar.
För några veckor sedan bestämde jag mig för att köpa gymkort på Nordic Wellness och förra veckan gick jag till deras anläggning på Järntorget för att fixa det. Att komma in i lokalen var inga problem, men sedan möttes jag av en disk som slutade minst en halvmeter ovanför mitt huvud och receptionisten på andra sidan disken var dessutom ganska kort. Detta resulterade i att vi knappt såg varandra så hon fick komma runt på min sida för att vi alls skulle kunna prata. Men för att skriva mitt avtal så behövde hon gå tillbaka till sin sida av disken och för att hon skulle kunna höra vad jag sa där bakom disken så fick jag nästan skrika mina personuppgifter. Som tur var så var receptionisten väldigt trevlig och det visade sig att hon dessutom var instruktör och jag kommer garanterat gå på hennes pass i framtiden. Den trevliga receptionisten ursäktade sig och sa att detta inte alls var okej. När vi vara klara så frågade jag var gruppträningssalen låg och det visade sig att den låg en halvtrappa upp utan hiss. Återigen påpekade både jag och receptionisten att detta inte var ok. Men eftersom jag blev så väl bemött denna första gång på Nordic Wellness så kändes det ändå okej och vi sa att om jag ville gå på en gruppträning på deras anläggning så kunde personalen bara ta upp min rullstol medens jag tog mig upp själv.

Så även om de första intrycket av tillgänglighete27994821_10155399205207406_10259659_nn inte var på topp så kände jag mig ändå glad och peppad när jag gick där ifrån pga av de fina bemötandet. Ett bra bemötande kan väga upp en otillgänglig miljö för mig eftersom det för min del oftast går att lösa ändå. När jag gick därifrån så skapade jag direkt ett konto på deras app och började kolla på alla klasser jag ville gå på.
Dagen efter skulle de ha Bodyjam på deras anläggning på Backaplan som jag gärna ville gå på. Jag ringde därför dit för att se om man kunde komma in med rullstol och de sa att de skulle finnas hiss och att de därför skulle fungera.
När jag kom dit visade de sig att det var mer än en hiss som behövdes för att jag skulle ta mig gruppträningssalen. Först behövde jag åka en trapphiss som krävde en nyckel som personalen hade för att jag skulle kunna ta mig till första våningen på gymmet. Sedan behövde jag gå igenom hela gymmet med en personal och ut i ett trapphus och in till en hiss som man också behövde nyckel till. För att komma in i gymmet igen så behövde man gå genom en till dörr som personalen inte hade nyckel till. Så då fick jag vänta i trapphuset medens personalen sprang runt och ner igen och fick öppna åt mig från andra hållen. Sedan kom vi in till gymmet igen och till gruppträningssalen. Men nu hade jag hunnit bli på dåligt humör och jag tyckte inte alls detta var en bra lösning. Jag frågade hur jag skulle göra om jag skulle träna där själv någon gång och skulle ut igen, då sa hon att jag fick ringa dem och det var inte heller något som kändes lockande. Jag hade kollat upp att de nu på söndag har ett pass på morgonen 09.30 som jag ville gå på och jag frågade hur vi skulle lösa de eftersom receptionen öppnar kl 10.00 men de hade de ingen lösning på och sa att de därför inte gick. Nu känner jag instruktören som kör på söndag så det kommer lösa sig ändå, men jag ville överraska honom, men det var ju inte möjligt.

Efter Bodyjamen som trots allt var rolig så hade platschefen ”tagit reda på” de tillgängliga gymmen i Göteborg och det finns runt 40 Nordic Wellness gym Göteborg och hon hade skrivit ner namnet på ca 4 gym. Jag frågade om det verkligen bara var dessa som jag kom in på och det påstod hon. Jag gick därifrån jätteirriterad och kände mig inte alls nöjd med bemötandet. Det kändes inte alls som att de försökte göra någonting för att lösa det som jag såg som problem. På Fitness24Seven är det inte heller helt tillgängligt, men de gör i alla fall allt för att lösa det på bästa vis för mig och flera instruktörer har gjort väldigt mycket för mig och receptionisterna försöker alltid lösa det så att jag ska kunna gå på de klasser jag vill och jag känner mig alltid välkommen där och de har ett proffsigt bemötande! När jag efter Bodyjamen pratade med platschefen ang passet på söndag för att fråga om de ändå inte skulle gå och lösa på något vis så sa hon att hon skulle prata med sin chef och ringa mig dagen efter vilket hon aldrig gjorde.

Igår gick jag in på Nordic Wellness och kollade upp vilka gym i Göteborg som har gruppträningar och sedan ringde jag alla för att kolla om de verkligen var sant att jag knappt kom in på några gym och det visade sig att så inte riktigt var fallet. Av alla gymmen jag ringde så var det bara ett gym som hade några trappsteg till gruppträningssalen och ett av gymmen hade en hiss som fungerade i alla fall ibland. Alltså hade hon inte alls kollat upp vilka gym jag kom in på utan antagligen hade hon bara skrivit ner dem hon kom på just då…

Så efter min andra gång på Nordic Wellness så är inte mitt intryck av den kedjan särskilt bra. Nu har jag ju bara varit på två av deras gym och jag ska inom kort testa flera av de andra som de sagt ska vara tillgängliga och då kan de hända att mitt intryck ändras och blir till de bättre igen. Men att jag gick ett sådant bemötande i Backaplan gjorde mig väldigt ledsen och jag trodde verkligen inte att de kunde gå till så. Sedan visade det sig ju att jag kommer in på flera av deras gym men många av dem har trots allt någon eller några trappor utan hiss och på flera av ställen är det bara några trappsteg som de lätt hade kunnat lägga en ramp på. Sedan tycker jag inte heller att svaret att de har en hiss som fungerar ibland var okej, jag menar fixa hissen då!

Hur kan det få vara så att en av Sveriges största gymkedjor är så otillgänglig? Och hur kan bemötandet (just på den anläggningen) få vara så? Jag trodde att Nordic Wellness skulle vara minst lika bra som Fitness24Seven eftersom deras pris är utan att överdriva tio gånger så högt! Jag förväntade mig ett gym i toppklass och med ett bemötande i toppklass. Vem tar ansvar för att gymmen är tillgängliga? Hur kan de får vara så att de stänger ute en stor del av befolkningen som många gånger dessutom är i stort behov av träning? Det var länge sedan jag kände mig så diskriminerad.

MEN nu har jag som sagt bara varit på två av gymmen och det kan hända att min åsikt ändras när jag testat fler. Men ett första intryck är alltid ett första intryck.

 

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*